Aprilsny

Et dikt om enorme snømengder og vårens etterlengtede ankomst i Tromsø. Skrevet på flyet til Oslo 2. april 2019, dagen etter «den store snymåkkedagen»!

Aprilsny

Av Thomas K. Føre

Det e ikkje alle førrunt å bo
I en by langt mot nord, kor vintersko
E det som gjeld to tredel av året
Æ baijnnes og svær og riv mæ i håret

Førr no e han kommet, no kjem han med han
Manns minne e kort – kan’kje tru at det går an
Han lave ned, og vi snakke april
Sett våren på vent, her e ikkje tvil

Media melde om gressbrannfare
Over «hele landet», halve kartet bare
Historielaust og geografisvakt
Halvannen meter sny på alle hustak

Nån må gå, førr det meste e nord
Gap opp, din fjott, og svelg dine ord
Det e ikkje tida førr utendørs ballspill
Båtpuss, bikini, pollen og kullgrill

Nån fabla en gang om at mai e skjønn
Det spørs no om 17. mai blir grønn
Æ reste på hauet, snart ferdigmåkka
Ser ungdommen fintrør i ankelsokka

Det e håp, må ha trua – vi står han vel av
Et solgløtt og æ glemme kaos og kav
No treng vi jo bare en god nordnorsk sommer
Så smelte all snyen og våren kommer

Reklamer

Løpeåret 2018 og #løpekroppen2019

Løpeåret 2018 ble omtrent som forventet. Det måtte bare bli bedre enn løpeåret 2017.

REINEN 5 KM: Ny pers på 5 km i 2018. Hadde vel egentlig ingen gode tider å sammenligne med. Pers er uansett pers. Kilde: Instagram

 

Resultater

Jeg klarte å løpe mila på under 40 minutter (39:45 på Eidemila, 3. juni). Jeg klarte nesten å løpe halvmaraton på under 1:30 (1:30:13 på Reinen Halvmaraton, 12. august). Jeg deltok i et internasjonalt maratonløp (3:38:44 på Tallinna Maraton, 9. september), men maktet ikke sub 3:15. Jeg fullførte mitt 7. Tromsø Mountain Ultra 50 km med stil (6:14:15). Totalt sett klarte jeg akkurat å løpe 2800 km med en 4,2 km sjarmøretappe på forfoten på selveste Nyttårsaften (før pinnekjøttet). Styrketrening har det som alltid blitt for lite av, men jeg har fått trent litt yoga. Alt i alt fornøyd etter forholdene. Jeg starter 2019 med et noe bedre treningsgrunnlag enn 2018. Men det er langt fra #julekroppen2018 til #løpekroppen2019.

Opplevelser

Desto mer fornøyd er jeg med å ha fått meg noen nye løpeopplevelser på CV-en:

Også veldig gøy at Northern Runners har tatt nye steg – blitt idrettsforening og etablert eget løp (Sherpatrappa opp) – og selvsagt bevart sjarmen ved det uformelle løpernettverket.

Mål for 2019

Rett på sak:

  1. Holde meg skadefri og bevare løpegleden
  2. Trene mer styrke/yoga (og trene alternativt ved behov)
  3. Løpe minst 7 løp i Tromsøkarusellen
  4. Delta i et (nytt) internasjonalt maratonløp
  5. Oppleve minst ett løp med full klaff
  6. Distansemål:
    1. 10 km: Sub 40
    2. Halv: Sub 1:30 – kanskje under MSM?
    3. Hel: Breaking 3:20 – løpe maraton under 3:20 igjen
    4. Ultra: Fullføre mitt 8. TMU 50 km, gjerne bedre enn 6:15
  7. Prøve noe jeg ikke har prøvd før

Ha et strålende løpeår, folkens!

Thomas K. Føre

Bring 2018 on

«There’s always next season,» skrev jeg i starten av 2017. Det gjelder nok for 2018 også, selv om jeg håper på et bedre år i løpingens tegn.

Mellomsesong

ATHENS MARATHON: Har linseluskrefter før de siste bakkene tar knekken på meg. Foto: Marathon Photos.

2017 ble nemlig en «mellomsesong» og det dårligste løpeåret siden oppstarten av Northern Runners i 2011. Året føyer seg pent inn i en nedadgående trend siden rekordåret 2014.

I år ble det med 1577 km løping (+ 215 km på ellipsemaskin), omtrent halvparten av det som skal til for å nærme seg ønsket nivå på 10 km, halvmaraton, maraton og det årlige 50 km ultraløpet. I 2018 skal denne trenden brytes.

Først en kort oppsummering av året 2017 ref. målene jeg satte for et år tilbake:

  1. Ha det gøy med løping og holde seg skadefri – løpegleden øker med formen, så en anelse mindre løpeglede har det blitt i perioder, men jeg er fornøyd med å være skadefri. Lite trening = ingen skader…
  2. Løpe mila under 40 minutter – 41:35 på Asics Sentrumsløpet, Oslo, i slutten av april ble årsbeste på distansen. Var lengre unna på to andre forsøk
  3. Løpe halvmaraton under 1:30 – det ble med null forsøk siden jeg ikke regner med Polar Night Halfmarathon på begynnelsen av året (1:35:07)
  4. Delta på én maraton i utlandet, løpe maraton på under 3:15 (i Norge eller utlandet) – det ble 1,5 utenlandsk maraton med Unionsmarathon i Norge og Sverige (3:47:57) og Athen Marathon (3:52:40) samt Midnight Sun Marathon (3:27:01). Ingen maratonløp under 3:15
  5. Fullføre Tromsø Mountain Ultra 50 km – med eller uten stil – meget fornøyd med gjennomføring tross lite løping i fjellet i år (min 3. beste tid av 6. gjennomførte TMU 50 km)
  6. Løpe 2800 km – trolig nødvendig for å kunne nå de andre målene i løpet av en lang sesong – ikke oppnådd, bedre lykke neste sesong!

Tross mindre gode resultater er det flere opplevelser det er verdt å trekke frem, herunder Midnight Sun Marathon, Unionsmarathon, Tromsø Mountain Ultra og Athens Marathon – the Authentic.

Nye mål for 2018

  1. Samme mål som for 2017, herunder delta i Tallinn Marathon (land nr 7)
  2. Trene mer styrke
  3. Legge grunnlag for et godt maratonløp i 2019, f.eks. Berlin

Ha et riktig godt løpeår, medløpere!

Løpeglede i nord,
Thomas K. Føre

ATHENS MARATHON: Jeg løp den autentiske ruten fra Marathon til Athen 12.11.17. Kilde: Garmin Connect.