6 km i barfotsko

Jeg har erfart viktigheten av å styrke leggmusklene på korte, raske løp med lettvektssko, men også maraton- og ultraløp hvor leggene virkelig får kjørt seg over tid. En enkel styrketreningsøvelse som tåhev i trapp (minimum 3 serier med 30 rolige repetisjoner) har gitt resultater. Jeg forebygger akillesproblemer og løper på mitt beste uten at leggene begrenser meg.

Det er snart et år siden jeg kjøpte barfotsko. Løping med barfotsko har også bidratt til resultatene. Ei økt i barfotsko merkes godt i leggene, og man skal selvsagt begynne forsiktig. Jeg er for en novise å regne, men har løpt 16 km på det lengste i fjor høst. Er du interessert i tips og råd om barfotløping, anbefaler jeg Barfot Gimses herlige blogg med mange fine bilder og videoer fra Tromsømarka og langs kaikanten i Tromsø.

Jeg har også prøvd kompresjonsstrømper fra CEP og fått en ny forsyning til uttesting. Som tidligere beskrevet har jeg benyttet slike strømper til restitusjon, men jeg har også senere benyttet kompresjonstrømper i løp. Jeg er fortsatt usikker på effekten her, men på samme måte som med kompresjonstights er det behagelig å bruke.

Jeg har også tvunget meg selv til å løpe enkelte økter på forfot med vanlige sko i håp om å utvikle et bedre steg – på forfot, med riktig fotisett og med økt frekvens. Jeg myser litt på Garmin Connects pedalfrekvens, vertikal svingning og tid med bakkekontakt for å se om jeg utvikler meg, spesielt fra løp til løp. Men jeg løper stort sett som jeg løper fra naturens side og er passe tilfreds med det :)

I kveld løp jeg for første gang med barfotsko i konkurranse. Tromsøhallen-Sør er Tromsøkarusellens klassiker med 6 kuperte km på grusvei i lysløypa midt på Tromsøya. Et strålende sommervær gjorde godt for restene av snø i løypa. Med en noenlunde forsiktig åpning til meg å være, økte jeg gradvis etter Sinsenbakken. Jeg klarte likevel bare å holde meg på tærne i halvannen km. Etter dette slapp jeg meg ned på midtfoten, men passerte løpere i tur og orden. 5-600 meter før mål dundret jeg forbi Sverre Benjaminsen, Tromsø Løpeklubb. Jeg ga selvsagt litt ekstra i det jeg løp forbi. Jeg nådde nesten igjen medløper Øyvind Sørensen i Northern Runners.

INNSPURTEN: I godt driv i innspurten på Tromsøhallen-Sør, 6 kuperte km på grus. Foto: Sindre Torp, Northern Runners.

INNSPURTEN: I godt driv i innspurten på Tromsøhallen-Sør, 6 kuperte km på grus. For første gang med barfotsko i konkurranse. Foto: Sindre Torp, Northern Runners.

Til å føle meg såpass tung og dorsk før løpet, ble det ei svært oppløftende økt. Det trengte jeg nå. Jeg perset med et minutt sammenlignet med tidligere bestenotering fra 2012.

Men så kjenner jeg det godt i leggene her jeg sitter og skriver.

Kanskje greit med «leggetid»?

Løpeglede i nord,
Thomas K. Føre

PS! Også publisert på Runner’s World-bloggen.

Topp 3 – april 2015

Hvordan var løpemåneden april for deg? Del dine topp 3 opplevelser, du også!

En interessant og variert løpemåned er over. Den har inneholdt alt fra 1200 meter stafettetappe i Tromsø til en spontan 50 km treningsultra i Bergen. Konkurransesesongen er for alvor i gang, og det gir mye løpeglede i nord selv om vinteren ikke helt har sluppet taket.

Det ble 254 km løping (mot 272 i april i fjor), men også en del styrke (mye snømåking). Det ble flere korte og rolige turer og korte løp i konkurranser, bl.a. Northern Runners klubbmesterskap på 1500 m med greit resultat. Jeg har ikke hatt en skikkelig langtur siden onsdag 8. april, men oh joy hvilken langtur det var. Her er mine topp 3 løpeopplevelser i april 2015:

  1. Bergen Spontanultra 50 km – Jobbreise til Bergen med tidlig ankomst hotellet åpnet for en langtur i deilig vårvær. Med kredittkort og mobiltelefon la jeg ut på måfå fra Edvard Grieg i Sandslimarka. Kortversjonen er en runde rundt Fana kirke og en svipptur innom Nordåsneset før jeg endelig fant veien inn til Bergen sentrum… Og tilbake igjen. 50 deilige km på kontoen, maraton på 3:39:40 og tre mat- og drikkepauser underveis. Gøy å løpe langt. Du kan se aktiviteten på Garmin Connect eller Strava.
  2. Folkeparken 7 km – Tromsøkarusellens 3. løp og ny pers med 25:57, nesten 1 minutts forbedring fra to uker tidligere og sammenlignet med 5. mai 2014. Godt disponert med negativ splitt, men skulle gjerne hatt litt mer å gi siste 500 m. Det funket bra med de lette konkurranseskoene. Garmin Connect sier jeg har mer å gå på, så da sier vi det sånn.
  3. Tromsdalen Rundt-stafetten – Jeg løp 5. etappe for Northern Runners Dark Horses. 1200 m blodslit som etter 6 etapper på totalt 6 km resulterte i tiden 19:36.3 og 4. plass totalt blant 37 startende lag. Selv løp jeg 1200 m på ca 3:38 (3:11 per km) med kamikazestart og avslutning deretter. Så her er det nok mer å hente.
PRE-RACE PHOTO: Northern Runners Dark Horses deltar for 4. år på rad på Tromsdalen Rundt-stafetten. 2015-utgaven var skarpere enn noen sinne og leverte seks solide etapper. Foto: Stian Saur, Northern Runners.

PRE-RACE PHOTO: Northern Runners Dark Horses deltar for 4. år på rad på Tromsdalen Rundt-stafetten. 2015-utgaven var skarpere enn noen sinne og leverte seks solide etapper. Bak f.v.: Øyvind Sørensen (6.), Sindre Torp (4.), Anders Nergaard (1.). Foran f.v.: Einar Mortensen (3.), Thomas K. Føre (5.) og Jarle Pedersen (2.). Foto: Stian Saur, Northern Runners.

Ser frem til mye fin løping i mai!

Løpeglede i nord,
Thomas K. Føre

PS! Innlegget ble publisert på Runner’s World-bloggen 03.05.15.