Ansiktsbasert ledelse

Dirigent Leonard Bernstein. Kilde: Youtube.

Dirigent Leonard Bernstein. Kilde: Youtube.

Dersom du er interessert i ledelse, kjenner du kanskje til «management by objectives«, «management by walking around» («management by running» som jeg ville kalt det), eller den finske varianten «management by perkele» som jeg nylig leste om på Wikipedia. Uansett hvilken ledelsesfilosofi du foretrekker, handler ledelse om å skape tillit, delegere ansvar, gjøre andre gode og levere som team.

Fra en kollega fikk jeg lenke til en video på Youtube som demonstrerer slik ledelse i praksis. Jeg er litt usikker på hva vi skal kalle denne typen ledelse, men ansiktsbasert ledelse eller ledelse gjennom aniktsmimikk er muligens beskrivende :)

Jeg ble rett og slett fascinert av den utstrålingen og tilliten dirigent Leonard Bernstein (1918-1990) viser overfor Die Wiener Philharmoniker. Klippet, som for øvrig er Haydns Symphony No 88 G major, varer i nesten 30 minutter. Se gjerne hele, men er du utålmodig kan du f.eks. spandere de siste fem minuttene av konserten:

03.03.21: Klippet nedenfor er erstattet med et kortere da forrige klipp forsvant fra Youtube.

Kilde: Youtube

Smil til verden :)
Thomas K. Føre

5 tanker på “Ansiktsbasert ledelse

  1. Takk for interessant lenke, Odd-Magne. Jeg likte spesielt dette med «Spreading happiness» og «Not giving instructions, opening for another layer of interpretation». Det vil jo være interessant å drøfte hvordan man kan overføre dette fra kunsten til f.eks. bedriftsledelse. TED har for øvrig mye spennende å by på.

    Liker

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..