6 km i barfotsko

Jeg har erfart viktigheten av å styrke leggmusklene på korte, raske løp med lettvektssko, men også maraton- og ultraløp hvor leggene virkelig får kjørt seg over tid. En enkel styrketreningsøvelse som tåhev i trapp (minimum 3 serier med 30 rolige repetisjoner) har gitt resultater. Jeg forebygger akillesproblemer og løper på mitt beste uten at leggene begrenser meg.

Det er snart et år siden jeg kjøpte barfotsko. Løping med barfotsko har også bidratt til resultatene. Ei økt i barfotsko merkes godt i leggene, og man skal selvsagt begynne forsiktig. Jeg er for en novise å regne, men har løpt 16 km på det lengste i fjor høst. Er du interessert i tips og råd om barfotløping, anbefaler jeg Barfot Gimses herlige blogg med mange fine bilder og videoer fra Tromsømarka og langs kaikanten i Tromsø.

Jeg har også prøvd kompresjonsstrømper fra CEP og fått en ny forsyning til uttesting. Som tidligere beskrevet har jeg benyttet slike strømper til restitusjon, men jeg har også senere benyttet kompresjonstrømper i løp. Jeg er fortsatt usikker på effekten her, men på samme måte som med kompresjonstights er det behagelig å bruke.

Jeg har også tvunget meg selv til å løpe enkelte økter på forfot med vanlige sko i håp om å utvikle et bedre steg – på forfot, med riktig fotisett og med økt frekvens. Jeg myser litt på Garmin Connects pedalfrekvens, vertikal svingning og tid med bakkekontakt for å se om jeg utvikler meg, spesielt fra løp til løp. Men jeg løper stort sett som jeg løper fra naturens side og er passe tilfreds med det :)

I kveld løp jeg for første gang med barfotsko i konkurranse. Tromsøhallen-Sør er Tromsøkarusellens klassiker med 6 kuperte km på grusvei i lysløypa midt på Tromsøya. Et strålende sommervær gjorde godt for restene av snø i løypa. Med en noenlunde forsiktig åpning til meg å være, økte jeg gradvis etter Sinsenbakken. Jeg klarte likevel bare å holde meg på tærne i halvannen km. Etter dette slapp jeg meg ned på midtfoten, men passerte løpere i tur og orden. 5-600 meter før mål dundret jeg forbi Sverre Benjaminsen, Tromsø Løpeklubb. Jeg ga selvsagt litt ekstra i det jeg løp forbi. Jeg nådde nesten igjen medløper Øyvind Sørensen i Northern Runners.

INNSPURTEN: I godt driv i innspurten på Tromsøhallen-Sør, 6 kuperte km på grus. Foto: Sindre Torp, Northern Runners.

INNSPURTEN: I godt driv i innspurten på Tromsøhallen-Sør, 6 kuperte km på grus. For første gang med barfotsko i konkurranse. Foto: Sindre Torp, Northern Runners.

Til å føle meg såpass tung og dorsk før løpet, ble det ei svært oppløftende økt. Det trengte jeg nå. Jeg perset med et minutt sammenlignet med tidligere bestenotering fra 2012.

Men så kjenner jeg det godt i leggene her jeg sitter og skriver.

Kanskje greit med «leggetid»?

Løpeglede i nord,
Thomas K. Føre

PS! Også publisert på Runner’s World-bloggen.

Reklamer

3 thoughts on “6 km i barfotsko

  1. Tilbaketråkk: Topp 3 – mai 2015 | Thomas K. Føre

  2. Tilbaketråkk: Far og sønn sprenger grenser | Thomas K. Føre

  3. Tilbaketråkk: Nytt år, nye muligheter | Thomas K. Føre

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.