Nytt år, nye muligheter

Løpeåret 2015 ble vel omtrent som forventet. Hvis jeg ser tilbake på målene for året, har jeg dessverre innfridd kun ett: Blogge mindre. Jeg kommer tilbake til de andre. Det skulle mye til for å kopiere rekordåret 2014, men jeg hadde likevel håpet å kunne holde formen sånn noenlunde ved like gjennom året.

Høydepunktene

Blant vårens høydepunkter vil jeg nevne Tour de Bergen, Balsfjord Maraton, Bergen Spontanultra 50 km og treningsøkt med Ingvill Måkestad Bovim. Formen var god i april og det gikk unna i de første løpene i Tromsøkarusellen. Formen var enda bedre i mai og Garmin Forerunner 920XT viste VO2max på 60 (all time high for min del), men deretter gikk det bare nedover. I skrivende stund ligger den på 55. Jeg jobbet meg inn til 1:28:14 (min nest beste tid) på Midnight Sun Marathon. Av nye og artige løpeopplevelser kan jeg nevne debut i løp med barfotsko og debut i femkamp.

Høstens høydepunkter inkluderer selvsagt Tromsø Mountain Ultra 50 km (for fjerde gang), Trondheim Marathon 21,1 km (1:29:34) og selveste TCS New York City Marathon (3:21:55).

Men jeg fikk altså ikke med meg et eneste milløp i 2015 og fikk dermed ikke notert sesongbeste under 40 i 2015. Men jeg er trygg på at jeg ville klart det i april/mai, så jeg depper ikke av den grunn.

Mørketidsløpet

I 2015 tok jeg hareoppdrag på Polar Night Halfmarathon. I år løp jeg alene og på følelsen. Dessverre ikke helt den samme godfølelsen som før. For to år siden løp jeg halvmaraton i samme løp på 1:29:03. I år ble det bare 1:37:59 med et relativt jevnt løp. Det var ikke mer å hente denne dagen, selv om jeg normalt ville hatt mer å gå på etter to løp under 1:30 i fjor.

MØRKETIDSLØPET: Fra innspurten på Polar Night Halfmarathon 2016, årets første konkurranse. Kun noen få hundre meter igjen av Storgata. Foto: Truls Tiller.

MØRKETIDSLØPET: Fra innspurten på Polar Night Halfmarathon 2016, årets første konkurranse. Kun noen få hundre meter igjen av Storgata. Foto: Truls Tiller.

Målene

Det overordnede målet var å opprettholde formen. Dette skulle jeg forsøke å oppnå gjennom å:

  1. Trene smartere: Har trent mindre, men usikker på om jeg har trent så mye smartere. Jeg trener stort sett det jeg føler for og når jeg har tid. Ingen plan, bare moro. Men det har blitt for lite tempo i høst, og jeg burde nok unngått å legge ut på de lengste treningsøktene. Det at jeg har trent mindre, har også ført til at jeg ikke løper like raskt.
  2. Konkurrere smartere: Har deltatt på færre løp og brukt et par av løpene som progressiv trening. Det har gitt gode opplevelser. Men så mister jeg litt følingen med formen ved å konkurrere mindre. Løp gir meg også motivasjon, enten det går bra eller dårlig, så jeg får prøve å få med meg flere løp i 2016
  3. Spise sunnere: Skjerpings i perioder, men samtidig mye å hente på dette punktet for Mr. Candy King. Går ikke i detaljer på denne, men fikk i alle fall meget gode resultater på helsesjekk før jul
  4. Blogge mindre: Check! Dette målet har jeg nådd. Enkelt og greit.

De nye målene

Så var det de nye målene. Selvsagt trenger jeg et eller flere mål å jobbe mot. Jeg vil skjele litt til avsnittet over og tenker ellers at treningen må tilpasses livet – kjærlighetslivet, familielivet, hyttelivet, jobblivet mm. Jeg vil derfor la målene flyte litt i 2016, men sikter mot følgende:

  • Løpe mila på under 40 minutter, løpe halvmaraton på under 1:30
  • Fullføre to maraton: Midnight Sun Marathon (juni) og Amsterdam Marathon (oktober)
  • Fullføre Tromsø Mountain Ultra 50 km for femte gang

Det vil kreve litt trening for en snart 39 år gammel kropp. Og litt vinnerskalle!

Det gledes!

Løpeglede i nord,
Thomas K. Føre

PS! Innlegget er også publisert på Runner’s World-bloggen.

1 tanke på “Nytt år, nye muligheter

  1. Tilbaketråkk: Takk for det gamle – Nye mål for 2017 | Thomas K. Føre

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..